”At vide eller ikke vide” – Få styr på den interne viden

23. februar 2023

I en tid, hvor vi arbejder, hvor som helst og når som helst, er det vigtigere end nogensinde at have adgang til den rigtige information på det rigtige tidspunkt. Men i en virksomhed, hvor mange forskellige værktøjer og platforme anvendes, kan det være svært at sikre ensartet praksis blandt medarbejderne, som gør dem i stand til at finde den nødvendige information.

Denne problematik forstærkes af den hybride og moderne arbejdsplads, hvor Microsoft 365 gør det lettere at arbejde effektivt, men samtidig sværere at sikre viden og best practice på sigt.

Som leder kan det være svært at sikre, at viden bliver eksekveret helt ud i yderste led af organisationen, og som medarbejder kan det ligeledes være svært at finde den nødvendige information.

Løsningen ligger ligefor: En vidensportal.

Selvudvikling eller et produkt - hvad er den rigtige løsning?

For at skabe en robust og ensartet praksis i forhold til vidensportaler på Microsoft 365, er det nødvendigt at etablere en fælles guide og governance på de enkelte platforme. Men at lave en struktureret og kvalificeret vidensportal kræver både særudvikling og organisatorisk implementering. Begge ressourcekrævende discipliner.

Valget mellem at udvikle internt eller at vælge en færdiglavet løsning er en beslutning, der kun kan tages internt i virksomheden. Man skal overveje, om man har nok IT-kapacitet internt til at udvikle og håndtere en løsning, eller om man hellere vil læne sig op ad en erfaren leverandør med en årlig licensomkostning.

Begge valg har fordele og ulemper, og det er vigtigt at vælge den løsning, der passer bedst til virksomhedens behov.

SmartStash - den effektive løsning for vidensdeling i virksomheder

SmartStash er en færdiglavet løsning, som kan gøre vidensdeling nem og effektiv. SmartStash stiller funktionalitet til rådighed, der effektivt løser mange af de vidensdelingsudfordringer, vi normalt ser i en virksomhed.

Det er nemt og intuitivt at fremsøge indhold med SmartStash – der er flere måder at gøre det på, der tilgodeser både dem på kontoret og dem der er ude på gulvet i virksomheden.

SmartStash giver også mulighed for at kvittere for læst indhold og en leder kan følge op på, hvem der har læst indhold og hvem, der ikke har og selvfølgelig kan denne data eksporteres ud i en rapport. Der er strøm under alle processer – fx revision, godkendelse, governance, adgangsstyring og obligatorisk/anbefalet indhold til brugeren.

Det er også muligt at arbejde med SmartStash i Teams og ikke kun fra en PC, hvilket gør det nemt at dele og finde information, uanset hvor man er. SmartStash er svaret for virksomheder, der søger en effektiv måde at dele og styre deres viden på. Det giver mulighed for at arbejde mere effektivt, sikre relevans og giver lederne mulighed for at følge med i vidensdelingen.

4 virksomheder der kan drage særlig nytte af en vidensportal

Vidensportaler skaber værdi for de fleste, men for særligt disse 4 virksomhedstyper er det, det oplagte valg:

  1. Offentlige virksomheder med retningsgivende information, som medarbejdere skal følge
  2. Virksomheder med fokus på compliance og hvor compliance skal kunne dokumenteres fx til offentlige tilsyn
  3. Videnstunge virksomheder hvor anbefalinger og best practice er omdrejningspunktet i at levere gode løsninger
  4. Organisationer med behov for en ekstranet løsning, hvor det er vigtigt at dokumentation er til rådighed for specifikke samarbejdspartnere eller kunder

 

Udfyld nedenstående kontaktformular, hvis du vil høre mere.

Kontakt os

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Lignende nyheder