Kommende AI-funktioner i IntraActive Intranet

23. november 2023

Et kig på fremtidige produktopdateringer understøttet af AI

IntraActive produktserien, som bygger på Microsoft Cloud teknologier, giver virksomheder mulighed for at skabe moderne og brugervenlige portaler, der understøtter samarbejde, kommunikation og videndeling i Microsoft 365. Vi i teamet bag IntraActive produktserien har netop begivet os ud på en større rejse mod flere og nye AI initiativer, der forhåbentlig skal gøre arbejdet med intern kommunikation og samarbejde smartere og mere effektivt. I denne artikel ønsker vi at gøre jer klogere på, hvordan AI påvirker udviklingen af vores produkter og på den måde ændrer og optimerer processerne med intern kommunikation og samarbejde i Microsoft 365.

AI, som står for kunstig intelligens, er en teknologi, der kan efterligne menneskelig intelligens og udføre opgaver som normalt kræver menneskelig viden, forståelse eller kreativitet. Området er ikke nyt for os, faktisk har vi i længere tid beskæftiget os med og udviklet mindre funktioner med udgangspunkt i AI-teknologi. Blandt andet har vi udviklet og implementeret en kognitiv service som kan oversætte en nyhed fra et sprog til et andet uden redaktionelle og manuelle kræfter. Vi har også, til vores ikon-bank, anvendt AI-teknologi til at oprette synonymer for ikonerne for at gøre det nemmere for slutbrugerne at søge efter ikoner.

Når vi nu siger, at vi begiver os ud på en større rejse, er det fordi vi ønsker at gøre det endnu mere effektivt for både redaktøren og slutbrugeren at oprette, administrere og læse indhold, samt finde svar på eventuelle spørgsmål i vores produkter.

Det er ikke nogen hemmelighed, at det kan være svært at finde det rette svar på et intranet, hvis indholdet er placeret forkert eller skrevet i et sprog som slutbrugeren ikke forstår. Med AI-teknologi får vi mulighed for at foreslå indhold og besvare spørgsmål, uden at vi skal samle et helt hold af superbrugere og opfinde indhold til “Ofte stillede spørgsmål”.

3 fremtidige funktioner

Vi ser, at vi kan få gavn af følgende AI-initiativer i vores produkter, her med konkrete mock-ups, til IntraActive Intranet:

Et chatbaseret interface, der kan besvare ofte stillede spørgsmål, give vejledning og hjælpe med at finde relevant information på intranettet, f.eks. fra personale- eller IT-håndbogen. Dette chatbaserede interface skal anses som en virtuel assistent, der kan give konkrete svar på konkrete spørgsmål med udgangspunkt i de data, som allerede eksisterer. For eksempel “Hvad er mine barselsvilkår”.

 

Chatbased interface

En mockup af det kommende chatbaserede interface

 

Et anbefalingssystem, der kan foreslå relevant indhold, personer, grupper og dokumenter baseret på brugerens profil, dens interesser og adfærd. Altså en algoritme, der analyserer brugerens præferencer og historik og sammenligner dem med andre brugeres data. Et anbefalingssystem kan så give brugeren personlige forslag til, hvad vedkommende bør læse, se, følge eller deltage i på intranettet.

En tekstgenerator*, der kan hjælpe redaktøren med at finde den bedste overskrift, skrive nyheder, en teaser i nyheden på baggrund af indholdet eller en målrettet tekst til infoskærmen med udgangspunkt i en nyhed fra intranettet. En tekstgenerator kan spare redaktøren tid og besvær med at formulere budskaber og gøre dem mere interessante og overbevisende for slutbrugerne.

En mockup af, hvordan man i fremtiden skal aktivere AI på ønskede intranetsider 

*Tekstgeneratoren er en maskinlæringsmodel, som kan producere sammenhængende og meningsfulde tekster ud fra et emne, et nøgleord eller en skabelon.

Det er vigtigt at pointere, at den bedste oplevelse med AI værktøjerne sker, hvis informationen er født og tilgængelig. Derfor er det stadig påkrævet, at information omkring eksempelvis barselsvilkår og brugernes personlige informationer er opdaterede – og korrekte.
IntraActive teamet tilbyder med disse AI-funktioner muligheden for at tage AI i brug på intranettet, så du kan gøre dig erfaringer med teknologien, inden en eventuel investering i Copilot.

Hvis du vil vide mere om, hvordan vi konkret integrerer til AI værktøjerne eller har ideer til initiativer, så ræk endelig ud til os.

Kontakt os

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Lignende nyheder