Brevkasse til intranetredaktører
23. marts 2023
Vi har svaret på vores kunders mest presserende spørgsmål til best practice på intranettet. Skal vi også svare på dit spørgsmål?
Vores kunder stiller os mange tankevækkende og interessante spørgsmål om intranetpraksis. Og de er helt sikkert ikke alene om deres udfordringer. Derfor tager vi i dette blogindlæg Brevkasse-hatten på og besvarer spørgsmål fra læserne (læs: IntraActive Intranet kunder).
Hvis du sidder inde med et spørgsmål, som du vil stille vores eksperter, kan du bare bruge kontaktformularen nederst på siden.
Profilbilleder på intranettet
Kære IntraActive
Hvordan får vi vores medarbejdere til at lægge deres profilbillede på Intranettet? Vi har ikke krav om, at vores ansatte skal bruge billeder til fx sikkerhedskort eller andre formål, så vi har ikke et lager af billeder, der kan bruges på intranettet. Hvordan får vi medarbejderne til at uploade billeder af dem selv?
Kære Intranetredaktør
At få kollegaer til at lægge et billede op ad dem selv, kan være svært. Og her mener vi ikke, at det er svært at uploade, tværtimod. Det svære er adfærdsændringen. Alle vil gerne se billeder af andre kollegaer i organisationen, især hvis man er +100 medarbejdere, men knap så mange synes det er sjovt at dele billeder af en selv.
Et godt bud kunne være at tage denne del op i forbindelse med en MUS-samtale. Her kan man tale om synlighed og åbenhed og motivere medarbejdere til at have et billede på deres profil. Et argument til medarbejderen er den hybride arbejdsform, vi nu har. Ens profilbillede kan være den eneste måde kollegaerne ser en, så det er synd, hvis det blot er et billede af ens initialer. Profilopdateringen kan udvides fra kun at omhandle profilbillede, til at medarbejderen kan bruge profilen aktivt til at beskrive sig selv i forhold til arbejdsopgaver og kompetencer.
Nogle organisationer kører også med ugens medarbejder, hvor man hver uge har en medarbejder, som man portrætterer på intranettet. Det er altid i følgeskab med et profilbillede, for at skabe nærhed og genkendelighed.
Sørg også for at starte med dig selv og dine med-redaktører på intranettet. Brug så vidt muligt medarbejderbilleder i nyheder, og sørg for at alle redaktører har profilbillede på det indhold, de er ansvarlige for. Det skaber en bevidsthed om at profilbilleder er vigtige for os.
Arkivér et sharepoint websted
Kære brevkasse
Vi har et Corona websted, som vi gerne vil arkivere, men IKKE slette. Hvordan gør vi det?
Kære SharePoint Dronning
SharePoint har ikke en arkivfunktion, men løsningen kunne være at fjerne rettighederne for alle brugere og redaktører og alene have en administrator, der kan se webstedet.
Dermed vil brugere og redaktører ikke kunne fremsøge webstedet og se indhold herfra.
Rettigheder på fælles websteder til slutbrugere
Kære IntraActive
Vi har et websted, hvor brugerne kun kan læse, men på webstedet skal vi bruge en kalender, hvor de skal kunne tilføje data. Hvordan hænger rettigheder på lister og biblioteker sammen med rettighederne på webstedet?
Kære L.L.
For at gøre dette muligt, skal du bryde nedarvningen af rettigheder på listen og tilknytte brugerne enkeltvis eller via en AD gruppe. Hvis man tilknytter brugerne i standardgrupperne på webstedet (altså på topniveau), så får brugerne også adgang til at rette i alt andet indhold på siden. Løsningen er derfor at bryde nedarvningen.
Ingen personlige data på brugerprofiler
Hej Brevkasse
Vores HR-afdeling har meddelt os at medarbejderdata i SharePoint/Delve profilen ikke må indeholde personlige oplysninger som fx ansættelsesdato, personlig adresse osv. Kan vi lukke ned for at disse oplysninger kan indtastes?
Kære forvirrede
Ja! Det er skam muligt at sætte rettigheder på de standardfelter, der er i SharePoint/Delve profilen og dermed lukke helt ned for brugerens opdatering af disse oplysninger. Din HR-afdeling kan have truffet denne beslutning baseret på GDPR-regler og at oplysningerne ligger i en public cloud, altså Microsoft 365.
Kontakt os
Hvordan kan vi hjælpe dig?
Lignende nyheder