Abacus Medicine har realiseret medarbejdernes ønsker med nyt intranet

10-02-2021 Medicinalvirksomheden Abacus Medicine har gjort intern information og kommunikation lettilgængelig for alle medarbejdere på deres nye intranet: Access.

Abacus Medicine er en virksomhed i rivende udvikling. Siden dens spæde start i 2004 har Abacus Medicine nu over 1000 ansatte fordelt på 8 lande. Det der tidligere fungerede med få medarbejdere, var ikke længere nok. En medarbejderundersøgelse afslørede, at Abacus Medicine savnede et fælles sted at distribuere information og kommunikation. Tiden var inde til at lancere virksomhedens første intranet.

Erfarne samarbejdspartnere
Da ProActives konsulenter har stor erfaring med medicinalvirksomheder, var Abacus Medicine trygge ved at samarbejde med os, om at bygge deres nye intranet baseret på IntraActive Intranet. Et succesfuldt intranet til medicinalvirksomheder kræver nemlig en helt særlig forståelse for branchens unikke opsætning.

Efter COVID-19 tvang projektet online, frygtede Abacus Medicine, at det kunne stikke en kæp i hjulet. Men også her var ProActives konsulenter klædt på, til at yde den erfarne og professionelle rådgivning, der skulle til for at få Access i mål.

Rom blev ikke bygget på en dag, og Access er heller ikke bygget til at være altomfavnende fra dag 1. Abacus Medicine har forståelse for at et intranet aldrig er færdigt. De har derfor valgt at fokusere første fase på, at få al intern kommunikation og HR-information samlet for Danmark, Ungarn og Holland. Senere vil de resterende landes indhold følge.

Skattejagt på intranettet
Access’ brugere har været involveret i det nye intranets tilblivelse fra start, da man ville sikre at de kunne se sig selv i den endelige løsning. Blandt andet ved brug af brugertests, som afslører om navigationen er intuitiv.

Især i måneden inden go-live kunne alle se, at der var noget stort på vej. Medarbejdernes internetstartside viste da en nedtælling til lanceringsdagen, foruden skærmbilleder og beskrivelser af den kommende løsning for at vække spænding og begejstring.

På selve lanceringsdagen havde projektgruppen planlagt en masse sjove aktiviteter, inklusiv en skattejagt på intranettet. Abacus Medicines logo var gemt i 5 forskellige farver rundt omkring på intranettet, og de første 10 der fandt dem vandt alle en præmie. Mange medarbejdere deltog i den sjove skattejagt og fik dermed kigget store dele af intranettet igennem.

Et værdifuldt samarbejde

”Vi har været superglade for samarbejdet med ProActive. Det har været værdifuldt at samarbejde med konsulenter, som har forståelse for vores situation og som har taget os i hånden og guidet os hele vejen. Vi har fået et intranet, der imødekommer brugernes ønsker og som understøtter at Abacus Medicine er én samlet organisation. Infoskærmene og mobil-appen hjælper os med at nå ud til alle brugerne, også dem uden daglig adgang til en computer. Access har gjort information og kommunikation lettilgængeligt for hele Abacus Medicine.” – Sandra Hjorth Wolner, Project Coordinator & Ida Goltermann, Communication Consultant, Abacus Medicine

Om Abacus Medicine
Abacus Medicine sælger original, receptpligtig medicin i Europa ved brug af parallelimport. Abacus Medicine er markedsleder inden for distribution af de dyreste lægemidler, så som kemoterapilægemidler til kræftbehandling og immunsuppressiva efter organtransplantationer.