Sisterhood - en kulturbærende platform

26-06-2019 Søstrene Grene møder deres brugere der hvor de er med intranet, mobil app og infoskærme

Du kender godt Søstrene Grene, Anna og Clara og deres forunderlige verden. Men vidste du, at Søstrene Grene åbnede deres første butik i Århus i 1973? Eller at Søstrene Grene i dag har tæt på 250 butikker fordelt på 16 markeder? Søstrene Grene har vind i sejlene, og der er ganske travlt i den aarhusianske virksomhed.
For at forbedre den interne kommunikation på hovedkontoret og bringe medarbejderne – eller søstrene som de kalder hinanden - tættere på hinanden på tværs af landegrænser, lancerede Søstrene Grene i 2017 et intranet. Intranettet har fået navnet Sisterhood, og det navn er ikke tilfældigt…

Sisterhood - den kulturbærende platform

For Søstrene Grene er nemlig gennemførte. Lige fra de håndskrevne skilte i butikkerne, til de skæve priser og den hyggelige historie om Anna og Clara. Søstrene Grenes værdier omkring glæde, skønhed, fornyelse, fund, kreativitet og hygge afspejles tydeligt i butiksoplevelsen, men også på logistikcenteret og kontoret i Aarhus Ø, der er smukt og kreativt indrettet; med produkter fra Søstrene Grene naturligvis.

Værdierne afspejles også i Sisterhood. Sisterhood er et visuelt univers med tydelig vægt på billeder og gode historier, der er med til at skabe en fælles hjemlig portal for alle søstre. Det er her man hører hjemme i sit hood, og det er her, man er en del af det søsterfællesskab, der er Søstrene Grene. Sisterhood har fokus på nyheder og de gode historier, information fra ledelsen, information om butiksåbninger samt videndeling på tværs af organisationen.

"Det har været det her med at få skabt en fælles platform for at dele viden, og dele gode historier. En kulturbærende platform som er med til at bringe alle søstre sammen på tværs af landegrænser. Og som er med til at underbygge vores kultur, vores søsterånd og vores 6 værdier." (Malene Lund Jørgensen, Internal Communication Manager)

Inforskærme udbreder information, æstetik og skønhed

Sisterhood er inkluderende, og der er fokus på, at alle skal kunne bidrage med historier og information. En stor del af de ansatte på logistikcentret har ingen eller begrænset adgang til en PC. I logistikcenteret kommunikeres nyheder og anden information via IntraActive Infoskærme, mens tablets giver adgang til hele intranettet, tilmelding til arrangementer og personalehåndbogen. 

"På hovedkontoret har vi også infoskærme (...) her poster vi nyheder, butiksåbninger og nogle af vores videoer lægger vi også på. Vi har en infoskærm i vores reception... Så det er det allerførste du møder når du kommer ud af elevatoren. Det skal give lidt til æstetikken og skønheden som vi gerne vil afspejle i Søstrene Grene" (Malene Lund Jørgensen, Internal Communication Manager)

Appen sikrer at alle altid er opdaterede
Derudover har Søstrene Grene lanceret en app baseret på IntraActive mobil app. Appen sikrer, at man når ud til de brugere, der er på farten. Her kan de også følge med i nyheder, se kantinemenuen, finde kollegaer og læse i personalehåndbogen. Appen bruges desuden til at sende vigtige beskeder ud som push.

"Selvom man er tilknyttet hovedkontoret så er der mange af os der rejser (...), så når de sidder i toget eller i lufthavnen kan de også lige holde sig opdateret på hvad der sker." (Malene Lund Jørgensen, Internal Communication Manager)

En levende platform

Sisterhood er en levende platform, der skal leve op til en af Søstrene Grenes værdier, som er fornyelse. Det er ambitionen, at Sisterhood forbedres hele tiden i takt med at organisationen kommer med nye ønsker og idéer. Og fordi Sisterhood er baseret på en anden levende platform, nemlig IntraActive, kan det lade sig gøre.


"Sisterhood bliver aldrig færdigt. Det vil fortsætte med at være vores primære platform, som hele tiden skal skabe fornyelse i forhold til vores interne kommunikation og den måde vi deler viden på." (Malene Lund Jørgensen, Internal Communication Manager)

Sisterhood - en kulturbærende platform: