Hjælp brugerne på vej med brugervenlig navigation

14-08-2018 På hjemmesider har man længe været klar over værdien ved UX (brugeroplevelse), men i alt for mange interne systemer rundt omkring i virksomhederne er brugeroplevelsen nedprioriteret. I dette indlæg guider vi dig til, hvordan du med forbedret navigation kan give en bedre brugeroplevelse på dit intranet.

Interne systemer i en organisation er til for at hjælpe medarbejderne med at løse en opgave, hvad end det er projektplanlægning, tidsregistrering, eller andet. Men alt for ofte er systemerne udviklet til kun at fokusere på funktion, uden omtanke til, hvor lette de er at bruge.

Man har helt enkelt glemt, at jo kortere tid det vil tage medarbejderen at løse opgaven, jo mere effektive vil de blive i deres arbejde.

På intranettet kan en opgave således være at finde gældende politikker og formularer for rejseafregning. Hvis vejen til dette indhold forstyrres af misvisende termer og ulogiske inddelinger af indhold, skal medarbejderen bruge unødig tid og energi, som i stedet kunne være brugt til at løse arbejdsopgaver.

Den gode navigation

En god navigation er helt simpelt en, der viser brugeren på rette vej. Det burde være indlysende, men alt for ofte bliver navigationen på et intranet mudret til af organisatorisk ansvar, alfabetiske inddelinger og uklare termer, som forvirrer brugeren. Med en brugervenlig navigation kan du gøre en kæmpe forskel for brugeroplevelsen på et intranet. Hvis du guider medarbejderen og viser dem trygt på rette vej, er de mere tilbøjelige til at vælge intranettet som deres primære kilde, næste gang de søger information.

1. Brug klare termer

Når du navngiver menupunkter og overskrifter skal du bruge det samme sprog som medarbejderne selv. 

2. Keep it simple

For at guide brugeren på rette vej, skal du undgå at stille dem overfor alt for mange valgmuligheder. Når du indretter din navigation, skal du derfor huske kunsten at begrænse sig.

3. Gør det emnebaseret

Gå efter de overordnede emner, der er relevante for lige præcis din organisation og dine kolleger. 

Hvornår skal man lave om på sin navigation?

Hvis din egen intranetnavigation ikke lever op til de gode råd foroven, kan det være du pludselig har fået blod på tanden til en komplet makeover. Men inden du giver dig i kast med det, skal du huske på, at brugerne skal kunne følge med. Hvis de åbner intranettet og mødes af en helt ny navigation end den de så i går, vil det føre til frustration og irritation over, at det indhold de søger, ikke længere ligger, hvor det plejer. I stedet kan du bid for bid lave om på menupunkterne, baseret på brugertests, så brugerne kan følge med og vænne sig til ændringerne.

For mere info om navigation og UX kan du se videoen til højre, hvor UX ekspert Berit Krickhahn deler ud af sin erfaring.

Hvad har andre gjort?

I nedenstående video fortæller Berit Krickhahn om en konkret kunde, og hvordan de lavede om på deres navigation, ved brug af en overordnet mission og brugerinddragelse.

IntraActive Quick Talk: Navigation på intranettet: