Den gode forside
Forsidens indhold
Forsiden skal indeholde 3 forskellige typer af elementer:
1. Kommunikation
Indhold som giver 'mig' viden om mit arbejde og min arbejdsplads, nyheder fra organisationen og information om mine kollegaer.
2. Værktøjer
Dette indhold gør 'mig' bedre i stand til at udføre mit arbejde, ved at fortælle, gennem guides, håndbøger og lignende, hvilke regler, omstændigheder og forventninger der er til mig, min arbejdsplads og mine kolleger.
3. Mit arbejde
I denne kategori finder vi det indhold og de værktøjer jeg skal bruge i mit daglige arbejde. Det kan være links til mine samarbejdsrum, mine 5 sidst redigerede dokumenter og hvad der ellers gør det muligt for mig at fortsætte hvor jeg slap i går.
Forsidens look
Forsiden skal give brugerne overblik. Det stiller krav til et roligt og simpelt layout. Derudover skal forsiden understøtte organisationens eksisterende visuelle identitet og virke nærværende. Derfor skal billederne på forsiden være af organisationens egne medarbejdere, produkter og lokationer, fremfor generelle stock photos fundet på Google.
Den gode forside
Her er 3 tips til dig, der vil have en god forside:
1. Gør forsiden relevant
Du kan sikre forsidens relevans ved at tænke på målretning af indhold. Den forside Hans fra IT i København ser, er ikke nødvendigvis den samme som Jane i Sales fra USA ser. Målretningen kan ske via sprogstyring, målretning af nyheder, og tilpasning af hvilke værktøjer brugeren præsenteres for.
2. Understøt det daglige arbejde
Forsiden på intranettet bør indeholde links og indhold, der understøtter medarbejdernes daglige arbejde. Det kan være i form af en 'Mine værktøjer' sektion, eller opdaterede nyheder som får brugerne til at komme igen.
3. Skab et roligt look
Forsiden bliver mere brugervenlig og overskuelig jo roligere den er rent layoutmæssigt. Du bør derfor sortere ud i, hvor mange forskellige elementer der skal være på forsiden, hvad der skal ligge hvor, og hvilke billeder der bruges.
Se mere
Bliv klogere på den gode forside ved at se videoen til højre, hvor Brian Zhang Larsen, principal forretningskonsulent fra ProActive A/S, fortæller mere.