Naviair er i luften med et moderne, produktivt og tilgængeligt intranet

27-04-2021 Med en klar vision, innovativ kommunikation og stærk ledelsesopbakning har Naviair lanceret et moderne digitalt mødested.

Tilsandet og umoderne

Tidligere havde Naviair en gammel standardversion af SharePoint til deres intranet. Uden løbende udvikling og med tilsandede sider og portaler, manglede der overblik og brugervenlighed på det gamle intranet. Det tilpassede nyhedsmodul var tilmed gået i stykker og kunne ikke fixes ved overgangen til Edge som standardbrowser. Tiden var inde til at komme væk fra den gamle rodebutik, og skabe et nyt moderne intranet.

En troværdig rådgiver

Coronakrisen har været hård for mange, også for Naviair. Men set fra den lyse side betød det, at Naviairs kommunikationsafdeling endelig havde den tid og de ressourcer det krævede, til at stable et nyt intranet på benene. Da Naviair allerede havde arbejdet sammen med ProActive på et tidligere projekt, var organisationen hurtig til at vælge ProActive som samarbejdspartner og troværdig rådgiver. Samtidig havde ProActives intranetprodukt, IntraActive Intranet, de funktioner og det moderne udtryk, som skulle til på det nye intranet.

Pragmatisk vision

Når et IntraActive Intranet leveres er det en fast del af leverancen at afdække strategien for intranettet. Det var en vigtig og værdifuld del af processen for Naviair, da det lod dem afklare præcis, hvilke formål intranettet skulle tjene. Naviairs vision for det kommende intranet var ikke blot brugbar under opbygningen, men har tilmed vist sig at være en ledetråd efter lancering, som har dannet ramme om flere beslutninger. Naviairs nye intranet skal sikre viden og engagement om Naviairs mål og strategi, samt styrke dialog lokalt og på tværs af organisationen. Med stærk ledelsesopbakning og løbende inddragelse af organisationens ansatte, er det lykkedes at skabe en digital platform, der opfylder visionen til fulde.

En varm modtagelse

I marts måned gik Naviair live med deres nye intranet. Grundet hjemmearbejde foregik både projektarbejdet, kommunikationen og go-live online. Det har givet plads til innovative kommunikationskanaler, som at bruge specielt-designede Teams-baggrunde til annoncering af det kommende intranet. Naviairs intranet har både fået egen grafik og det symbolske navn INSITE. Det har flere betydninger, fx brugen af engelsk i luftfart og for flyvelederne. Naviairs medarbejdere har taget varmt imod deres nye digitale mødested, og i særdeleshed en brugerlogisk adgang til andre systemer og funktionerne som likes og kommentarer, der lader dem interagere med intranettet og hinanden.

Vi har været meget glade for samarbejdet med ProActive. De er professionelle, troværdige og dygtige og har sidste nye viden om, hvordan man bygger et moderne intranet. Vi er især glade for det community, der er blandt IntraActives kunder, samt for brugermanualerne, som er lige til at gå til. Vi føler vi kan påvirke produktets udvikling og oplever, at der bliver lyttet til vores input. Naviairs brugere er rigtig glade for deres nye moderne intranet, INSITE. Vi har formået at skabe en digital platform, som brugerne tager ejerskab for og kan bidrage til udviklingen af. ” – Helle Kogsbøll Communications Adviser, Naviair.

Om Naviair

Naviair sørger for sikker og effektiv flytrafikstyring i det danske luftrum. Naviair er en selvstændig offentlig virksomhed og 100% ejet af den danske stat, hvor ejerskabet ligger hos Transportministeren. Naviair har ca. 600 ansatte fordelt på 9 steder i Danmark, Grønland og Færøerne.