Jeres SharePoint intranet skal i 2020 være baseret på et SaaS produkt

22-01-2020 Software as a Service er vejen frem for intranetprodukter i 2020

I efteråret 2017, for mere end 2 år siden, skulle vi planlægge den næste generation af IntraActive, vores standardprodukt til intranet baseret på SharePoint Online. Vi havde ophedede diskussioner om, hvorvidt Office 365 og SharePoint Online var klar til et intranetprodukt baseret på Software-as-a-Service.

Efter et par uger, hvor vi undersøgte markedet, talte med partnere og kunder, da indså vi, at vi var nødt til at vende spørgsmålet på hovedet. Kort sagt – vi indså at fremtidige intranetkunder ville have SaaS som et KRAV, enten eksplicit eller implicit gennem deres forventninger til produktet.

SaaS som et koncept har eksisteret i mindst 20 år under forskellige navne, men kom sent på scenen i Office 365-verden, da det er komplekst at levere software på en platform, der kontrolleres af en anden - i dette tilfælde Microsoft. Fordelene er for store til at ignorere, og SharePoint-platformen er de sidste år blevet forbedret så meget, at vi nu kan udnytte potentialet.

SaaS betyder ingen servicevinduer
De situationer er for længst forbi, hvor man sad sent oppe om aftenen med rystende hænder for at udgive den nyeste version af softwarepakker til SharePoint Online i håb om, at intet gik galt så man ikke skulle vække sine kolleger med en panik-opringning.

IntraActive udgives 10 til 20 gange om ugen til mere end 100 SharePoint-miljøer uden servicevinduer. Alle kunder er på den samme version.

SaaS betyder ingen opgraderingsomkostninger
Tidligere betalte vores kunder en konsulent for at udføre en opgradering, og det kunne tage alt fra 1 til 5 timer at udføre. Det havde en omkostning, og det skulle planlægges. Det var en frustrerende situation for kunder at opdage, at en ny rettelse blev tilgængelig få dage efter, at en kostbar opgradering var afsluttet.

Med SaaS er opgraderinger gratis. På grund af stordriftsfordelene er “gratis” en nøjagtig repræsentation af de faktiske omkostninger for os.

En sidebemærkning er vores enorme investering i DevOps, der muliggør Continuous Delivery i en Office 365-verden. Det har kun været en sund investering fordi vi har mange miljøer tilknyttet vores produkt og tilføjer nye hver uge.

SaaS betyder hurtigere responstid
Vores nuværende kunder kan ikke fortælle dig, at der ikke er nogle fejl i vores intranetprodukt. Jeg tror dog, at de kunne fortælle dig, at fejlene er relativt små OG at de oftest er rettet inden for 24 timer efter de er blevet opdaget. Og med "rettet" menes at rettelsen er udgivet til alle vores kunders miljøer.

Det gør en stor forskel, i forhold til de gamle dage, hvor et problem kunne være der længere tid og tvinge folk til at lave workarounds. Noget der kan gøre problemet større og muligvis resultere i beskadigede data.

Man kunne sige, at jo hurtigere et problem løses, jo mindre er det!

SaaS passer til SaaS
SharePoint Online og Office 365 holdes opdateret af Microsoft. De opdaterer kontinuerligt SharePoint Online bag kulisserne, usynligt og uden eksplicit at underrette nogen.

Det er klart, det er en dårlig ide at have et produkt på en SaaS-platform, der ikke er SaaS, da det betyder, at du ikke er i stand til at agere så hurtigt som den platform, du er baseret på. IntraActive opdateres mindst lige så ofte som SharePoint Online-platformen og gennem Microsofts “First Release” -program, kan vi teste IntraActive mod fremtidige versioner af SharePoint Online og sørge for, at vi altid er ajour.

SaaS giver flokimmunitet
Selvom det ikke i sig selv er en direkte konsekvens af SaaS, er det almindeligt, at SaaS-produkter bruges af mange kunder på samme tid, og det er også tilfældet med IntraActive. 

Flokimmunitet betyder, at hvis der er et problem, så opleves det sandsynligvis kun af et par kunder (ellers ville det have været opdaget i test), og når problemet er rettet for disse, er det rettet for alle, hvilket betyder at flertallet af kunder aldrig oplever det.

SaaS koster mindre
Mens basisomkostningerne er højere for den SaaS-baserede softwareleverandør, koster det samlet set mindre for softwareleverandøren at vedligeholde produktet (beregnet pr. kunde). Disse besparelser overføres naturligvis til kunden for at opretholde konkurrenceevnen.

Derudover køres der kode på SharePoint Online og i et centraliseret miljø, så hver enkelt kunde behøver ikke at betale for nogen ekstra regnekraft.

SaaS udviklere har det sjovere
Udviklere, der arbejder på et SaaS-produkt, kan fokusere mere på at skabe værdifulde funktioner og løse reelle problemer i stedet for at bruge tid på fejlfinding og kedelige rutineopgaver. IntraActive produktteamet er i stand til at skabe et overlegent produkt, som alle drager fordel af!

Software as a Service (SaaS) er definitionen på software, der bliver lagret i ”skyen", således at køber af produktet ikke skal bekymre sig om installationer på sin computer, backups, opdateringer, og lignende.