FoodService Danmark når ud til hele virksomheden med intranet og infoskærm

14-05-2018 Med infoskærme og intranet har FoodService Danmark formået at nå ud til hele virksomheden, fra lager til kontor og på mange forskellige lokationer.

Når man som virksomhed er fordelt på mange lokationer og har mange ansatte, der ikke sidder foran en PC kan det være svært at skabe en fællesskabsfølelse og nå ud til brugerne med information. FoodService Danmark har derfor valgt at implementere en kombineret intranet- og infoskærmsløsning, der sikrer kommunikation og information til både de kontoransatte, chauffører, lagerarbejdere og butiksansatte.

Kort proces

FoodService Danmark havde en klar strategi om at vælge en standard intranetløsning, som allerede indeholder funktionalitet og som løbende bliver opdateret med nye funktioner.

Valget faldt på IntraActive og i november 2015 igangsattes implementeringen af intranettet med en styregruppe og projektgruppe, som alle bidrog med idéer, ønsker og beslutningskraft. Allerede i januar 2016 så FoodNet dagens lys og har lige siden været et centralt værktøj i formidling af nyheder, gode idéer, succeser og viden.

Sådan bruges intranettet

Med mange lokationer og 1200 ansatte, der møder ind på forskellige tidspunkter, er intranettet et centralt værktøj til at kommunikere nyheder samt stille fælles information og værktøjer til rådighed for medarbejderne.

”Uanset om man er her kl. 04 om morgenen eller kl. 16 om eftermiddagen så er det her man kan gå ind og hente den nyeste information” (Susanne Brandborg, HR Partner)

Infoskærme som vigtigt kommunikationsmiddel

Over halvdelen af de ansatte i FoodService Danmark har ikke adgang til en PC, da de til dagligt arbejder på lager, som chauffør eller i butik. Det er dog mindst lige så vigtigt at også disse medarbejdere er velinformerede om, hvad der foregår, som de der sidder på kontor. Derfor er infoskærmsapplikationen i IntraActive også en central komponent i FoodNet, som anvendes på mere end 40 forskellige lokationer.

Infoskærme bruges til mange forskellige emner; stort som småt.

Infoskærme bruges til at præsentere kantinemenuen...

Til at informere om vigtige aktiviteter…

 

Til at inspirere…

 

Til at dele de gode historier og derved understøtte virksomhedens strategi...

Infoskærmene bruges også i høj grad som et lokkemiddel til at få de ansatte ind på FoodNet. Går man forbi en infoskærm i kantinen eller receptionen kan man se små uddrag af, hvad der foregår på intranettet.

Infoskærme har vist sig at være en af de største succeser ved intranettet, fordi de kan nå ud til så mange.

”Brugerne bruger infoskærmene meget (…) Vi bruger infoskærmene til at lokke vores brugere ind på intranettet (…) Og til at holde informationsmøder ud til vores medarbejdere” (Susanne Brandborg, HR Partner).

Kulturbærende element

Udover at styrke kommunikationen virker intranettet også som et kulturbærende element, hvor der gøres en dyd ud af at sætte medarbejdere i fokus og skabe en fællesskabsfølelse. Området ”Kulturambassadører” præsenterer jævnligt en ny medarbejder, som fortæller lidt om sig selv og sit arbejde i FoodService Danmark. Dette er noget af det mest læste indhold på FoodNet og er samtidig med til at styrke det strategiske indsatsområde omkring kultur, arbejde og samarbejde.

Opbakning fra ledelsen 

Der er stor opbakning til intranettet fra ledelsen, som for nyligt er begyndt at komme med jævnlige opdateringer på en ledelsesblog, hvor ledelsen går i dialog med de ansatte.

”Det har været en god måde for ledelsen at komme i kontakt med medarbejderne” (Susanne Brandborg, HR Partner)

Ligeledes benyttes infoskærme til at transmittere informationsmøder rundt omkring i landet for alle medarbejdere.
Med IntraActive kommer FoodService Danmark hele vejen rundt i virksomheden med information - fra lagermedarbejder til kontoransat til leder.

Faktaboks

  • FoodService Danmark er grundlagt i 2004
  • FoodService Danmark består af en række specialiserede divisioner, der kan levere alle typer af fødevarer til professionelle køkkener
  • Med sit landsdækkende distributionsnet kan FoodService Danmark servicere sine kunder 363 dage om året
  • Der er 1200 medarbejdere i FoodService Danmark, hvoraf 500 er på lager og 500 i butik
  • Foodservice Danmark har 29 grossistbutikker og 2 distributionslagre

FoodService Danmarks intranet og infoskærm (3:42 min.):