Får du det fulde udbytte af din IT-investering?

22-02-2022 Skab opmærksomhed omkring din IT-investering for at sikre en effektiv adoption.

Jeg indså vigtigheden af adoption for omkring 15 år siden. Jeg var i en mellem-lille startup virksomhed, og vi byggede et CRM ovenpå Salesforce. Det var dengang Salesforce stort set kun var en database med et tilføjet UI.

Vores investering i dette CRM havde en grundlæggende fejl – folk brugte det ikke, og derfor fik vi ingen værdi ud af vores investering på trods af en derudover succesfuld implementering.

Der kan være mange årsager til, at folk ikke gør brug af din IT-investering, men den tankegang alene er dømt til at fejle. Folk skal nemlig ikke bruge en grund til IKKE at benytte et stykke software. De skal bruge en grund til at gøre det.

Opmærksomhed

Før dine brugere kan begynde at benytte din IT-investering skal de først være bevidste omkring dens eksistens.

Noget software er så engagerende, at det adopter sig selv. Outlook, for eksempel, har typisk ikke behov for nogen adoption indsatser. Det er derfor vi anser e-mail som en af de bedste måder at række ud til folk på, fordi vi ved, at de bruger Outlook. Vi kan betragte e-mail som en kilde til opmærksomhed.

En stigende kilde til opmærksomhed er Microsoft Teams. I de fleste kontorer, som bruger Microsoft 365, venter folk ikke på at modtage en e-mail fra Teams, før de åbner selve programmet. Det er allerede åbent i baggrunden, og de reagerer på notifikationen i Teams, inden de modtager en e-mail om den.

Det giver en åbenlys løsning til opmærksomhedsproblemet for IT-investeringer i 2022.

Notifikationer i Teams

Microsoft Teams er et godt sted at få opmærksomhed, skabe bevidsthed og øge engagement. Derfor er det vores mægtigste værktøj til at hjælpe med adoptionen af vores underudnyttede IT-investeringer.

Alle kender notifikationer. De er nyttige til at fange opmærksomhed, men de KRÆVER ikke opmærksomhed. De popper op på din telefon, men de er nemme at slette. De er et mægtigt værktøj, og som Spidermans onkel sagde: ”Med stor magt følger stort ansvar.”

Notifikationer har et enestående potentiale til at kunne indhente den latente værdi fra din IT-investering. Men hvis de misbruges, så vil de uundgåeligt blive blokeret af dine brugere, og så misser vi denne gyldne mulighed.

Pling er på vej

Derfor har IntraActive teamet investeret kræfter i et nyt produkt, som bliver lanceret i Q3 2022 i samarbejde med Microsoft.

Kort fortalt er det en notifikations-bot i Microsoft Teams der er dybt integreret i Microsoft 365, Microsoft Teams, Power Automate og andre produkter. Den sender dog ikke kun en masse notifikationer. Den er designet til at tillade både virksomheder og brugere til at tilpasse, hvilke notifikationer, de IKKE vil se. Ved at give brugerne kontrollen kan vi høste fordelene ved notifikationer uden at misbruge muligheden og genere brugere. Selvom brugerne har kontrollen, kan virksomheder tilsidesætte brugerens tilpasninger for at få særligt vigtig information ud til deres brugere.

Vi har designet Pling til at integrere dybt ind i andre systemer. Ja, den kan bruges til meddelelser, men dens virkelige potentiale ligger i dens brug til påmindelser og som en del af et interaktivt flow i brugbare produkter, som ikke får nok opmærksomhed.

Tidlig testning med vores mest eventyrlystne kunder har vist at bruger-engagement af intranettet er steget med næsten 300% efter indføringen af Pling.

Niels Brinch
Manager, Products