5 tips til et stærkt intranet

30-04-2018 Hvordan sikrer man at intranettet bliver en succes og en platform som brugerne aktivt opsøger? Her er 5 tips til hvad du kan gøre.

Vi får meget inspiration, gode idéer og brugbart input fra vores kunder, og det gjorde sig især gældende på vores seneste Community dag hos Søstrene Grene. Her fremviste deltagerne deres egne intranet og hvad de gør, for at holde platformene levende og skabe engagement hos brugerne. Deres gode initiativer har vi her samlet i 5 tips til et stærkt intranet.

1. Gør det personligt

Hvis intranettet har et navn, højner det ejerskab og genkendelighed i organisationen.  Med et navn kan intranettet blive brugerens "ven" i stedet for endnu et stykke teknologi. Et godt navn er et. der relaterer sig til din virksomhed og det den laver.

Eksempler fra vores kunder:

  • Sisterhood - Søstrene Grene
  • Coura - Delacour
  • inFU- Finanssektorens Uddannelsescenter (FU)

En god måde at finde frem til navnet på, som flere af vores kunder har brugt, er at afholde en konkurrence blandt medarbejderne. Man kan ligefrem sætte en præmie på højkant til det vindende bud. På den måde engageres medarbejderne i det nye intranet, allerede inden det er lanceret.

2. Få ledelsen til at gå forrest

Ledelsesopbakning er et af de største succeskrav for projekter, som medfører nye arbejdsvaner til medarbejderne. Det gælder også intranetprojekter, hvor de ansatte skal tage den nye kommunikationskanal til sig som en del af deres hverdag. Hos Søstrene Grene erstattede intranettet fællesmails, hvilket har betydet, at medarbejdernes vaner skulle laves helt om. Den proces er gjort lettere ved en solid ledelsesopbakning, der bl.a. afspejles i at ledelsen selv er gået væk fra fællesmails og i stedet lægger deres kommunikation på intranettet.

3. Husk de ting, der kan drive trafikken

Hvor mærkeligt det end lyder, så er kantinemenuen ofte det mest læste indhold på mange intranet. Selvom den i sig selv ikke skaber nogen værdi på bundlinjen, så kan det være den der sikrer, at brugerne kommer forbi intranettet og dermed også falder over andet interessant og relevant indhold.

En del af vores kunder vælger derfor at placere kantinemenuen nederst på forsiden, så de besøgende bliver eksponeret for mest muligt indhold på vej til menuen. Det er præcis samme princip supermarkederne følger, når de placerer mejeri-afdelingen bagest i butikken.

4. Hold indholdet i live

Nyheder er en vigtig faktor til at holde liv i et intranet. Derfor kan man med fordel gøre som både Søstrene Grene, ECCO og andre af vores kunder og sætte en fast målsætning for, hvor mange nyheder, der som minimum skal udgives per uge. For de pågældende IntraActive kunder er målet mellem 3-5 nyheder.  På den måde oplever brugerne at intranettet er et sted, hvor der sker noget og hvor man skal komme ind og følge med.

5. Hav en plan for dit indhold og kend jeres målgruppe

Når nu man har sat sig for et fast antal nyheder, letter det arbejdet, hvis man laver deciderede nyhedsserier, så der er en fast plan for, hvilke nyheder der skal skrives.

Det kan fx være et fast månedligt indslag, hvor der sættes fokus på en kollega og deres arbejde, og hvor medarbejderen også svarer på spørgsmål om yndlingsprodukter og lignende, som letter tonen, men samtidig er relevant for virksomhedens hovedforretning. Nyhedsserierne kan også være produktnyheder, KPI updates eller hvad der ellers giver mening for ens forretning og medarbejdere.

 

Læs mere om vores produkter her: intranet